lördag 28 februari 2015

22. Is it possible to realize what was happening two thousand years ago?


I'm thinking of Jesus in the gospels. Of course it's not possible to decide that no one in the first centuries included erroneous information in the gospels. But there are fragments that, almost like self correcting codes, speak for it selves:

At the time the Israelite's talked Aramaic, a language related with Hebrew. It was everyday language spoken also by Jesus, the priests and almost everyone in Jerusalem. The uneducated crowd that didn't visit the synagogues on Sabbath wasn't familiar with Hebrew, the religious language.
From the gospel of Matthew:
27:46 And about the ninth hour Jesus cried with a loud voice, saying, Eli, Eli, lama sabachthani? That is to say, My God, my God, why hast thou forsaken me?
27:47 Some of them that stood there, when they heard that, said, This man calleth for Elias.
27:48 And straightway one of them ran, and took a sponge, and filled it with vinegar, and put it on a reed, and gave him to drink.
27:49 The rest said, Let be, let us see whether Elias will come to save him.
27:50 Jesus, when he had cried again with a loud voice, yielded up the ghost.

Due to Matthews Jesus said 'Eli, Eli, lama sabachthani?' which is Hebrew and a quote from Psalm 22:1. The mob that was enjoying the crucifixion had heard of the prophet 'Eli' but didn't recognize the well known psalm. In Aramaic the same phrase would have been 'Eloi, Eloi, lmana sbaktani?' which sounds rather different.

Judge for yourself: do this language problem come from reality or from fiction?

14 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag skriver här för att fråga dig om debattörerna på Flashback i tråden om mordet på Olof Palme och inte för att kommentera din bloggartikel, så du behöver inte publicera detta. Känner du till att Boboslacke är Jan Uddgren som påstås jobba på SÄPO? Han skrev under sitt riktiga namn på det nu nedlagda sociala nyhetsforumet Newsmill och han kastade sig på mig även där men blev avstängd därifrån, tror jag. Vet du något om vilka MV Agrippa och Krokofil är?

    Hälsningar,
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Det är sådant som man blir avstängd på Flashback om man svarar på. Men nej, jag har ingen aning om vem som är vem.

    SvaraRadera
  3. Ja, om man svarar på en sådan fråga på Flashback blir man avstängd; man blir avstängd bara om man ställer en sådan fråga.

    Vad tror du om de som medverkar på Flashback i debattämnen av mycket känslig natur såsom politiska mord, stora katastrofer eller attentat? Hur många av dem är agenter med uppdrag att leda diskussionen bort från sanningen -- eller åtminstone hålla den på "lämpligt" avstånd såsom exempelvis Gunnar Wall gör på sin blogg -- och inte minst smutskasta de som kommit sanningen nära?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Diskussionerna i MOP-tråden störs medvetet och nyreggade användare med informationer stöts bort. Men det är nog privata grupper som agerar, kanske moderna varianter av Barbrogruppen, snarare än statsmakter.

    SvaraRadera
  6. Kan du ge några exempel på sådana nyregistrerade användare och deras uppgifter som stöts bort?

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt tänkt att sammanställa en lista. Får se om jag postar den! För flera år sedan var det personer som skrev om saker som de sett och varit med om, men de blev genast stämplade som bedragare och tröttnade och försvann.

    SvaraRadera
  8. OK, ja, de möttes alltså av mycket typisk smutskastning, ungefär sådan som Boboslacke utför. Jag misstänker att MV Agrippa och Krokofil har liknande uppdrag. Det vore jättebra om du ställer samman en sådan lista och publicerar den; det vore faktiskt ett intressant dokument i hela fallet.

    SvaraRadera
  9. Jag hoppas givetvis att du i listan tar med även de användare som stämplade de nyregistrerade som bedragare.

    SvaraRadera
  10. Jag har alldeles nyss fått följande varning från en av moderatorerna på Flashback:

    "Schlesien Moderator

    Reg: Dec 2009
    Inlägg: 4 350

    Varning
    Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
    Ämne: Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
    Citat:Ursprungligen postat av Cyberord
    Det vore både lättare och effektivare att på riktigt utreda Anti Avsan och inte nöja sig med hans hustrualibi.


    Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

    upprepar, innehållsfattigt, återpostar eget stoff, trådfylleri"

    Detta ser korrupt ut. Jag har skrivit till moderator Schlesien och frågat på vilka grunder mitt inlägg bedömdes vara utanför ämnet. Återkommer med svar.

    SvaraRadera
  11. Många i tråden tycker inte att indicierna mot AA är särskilt bärkraftiga. När du inte accepterar det relativa ointresset utan upprepar ungefär samma saker om igen så drar du på dig 'rapporter' om trams. Det är bara att bekräfta varningen och följa regler och moderatorer om man vill skriva på Flashback.

    När du har hårda fakta om AA är du säkert mer än välkommen i tråden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar med att debattörer som Uddgren, MV Agrippa och andra inte kommer att intressera sig för Avsan; de är för korkade för det, helt enkelt. Men det är inte för dem jag skriver; det är istället för alla de andra som läser där, alla som förstår mina inlägg men inte törs yttra sig av rädsla för aphannarna.

      Jag har redan presenterat hårda fakta om Anti Avsan, är inte du medveten om det? Har du förresten sett Ole Dammegårds vandring?: https://www.youtube.com/watch?v=-OtKTwaqp00

      Radera
  12. Hittade en text på nätet, skrivet på tjeckiska, som jag mödosamt försökte översätta. Där stod en uppgift om Jan Uddgren och om jag förstod tjeckiskan rätt skulle Uddgren ha jobbat för SKF 1984-1991. Intressant.

    SvaraRadera
  13. Det lustiga i den kråksången var att en fd IB-medarbetare en gång berättade för mig att "det var jävligt nära en gång i Tjeckoslovakien". Dessvärre frågade jag inte VAD som var nära men jag kan väl tänka mig "nära att upptäckas"eller kanske till och med "nära att skjutas". Jag vet inte hur farligt det var att jobba för IB under kalla kriget men en sak vet jag: jag hade inte velat vara på samma plats som åsiktsdiktatorn Boboslacke som inte kan stava till ordet yttrandefrihet ens anno 2015.

    SvaraRadera