söndag 13 augusti 2017

38. Den nya kriminaliteten

Förr föddes människor fria. Det var inte ett brott att jaga, fiska eller röja mark för att odla. Idag finns bara pengar och en apparat som producerar varor och tjänster. För att personer ska få laglig tillgång till varor eller tjänster måste pengar transfereras. Först till den person som ska få tillgång till något och sedan till den person som levererar varan eller tjänsten. 

Utan luft kan man inte andas och utan pengar är det också svårt att leva nuförtiden. Den som föds i dagens värld av penningtransaktioner, föds i en värld med marginaler eller i en värld utan marginaler. För vissa är kriminalitet den enda uppenbara möjligheten att transferera.

Häromdagen mötte jag två grabbar, 15 till 20 år gamla och jag upptäckte att något var fel. Den äldre grabben såg ut för att ha ont och den andra verkade helt likgiltig för det. Det var en vardaglig händelse och jag undrade egentligen bara vad de kunde ha varit med om. Han som grinade illa såg städad och vänlig ut, medan den andra såg mer ut som en gangster och gick aningen snett bakom. De hörde helt enkelt inte ihop. Några minuter senare, på en avskild plats i en park, såg jag en apparat ligga och blinka i det höga gräset. Det var en fjärrkontroll till en drönare. 


Plötsligt förstod jag sammanhanget. Den äldre hade stått och manövrerat en drönare när den andre hade kommit förbi. Antagligen hade han blivit nedsparkad och rånad. På fjärrkontrollen fanns en hållare för en smartphone som drönaren sänt bilderna till, men mobilen saknades. För att inte bli ihjälsparkad hade rånoffret kanske sagt att han hade pengar och bankomatkort hemma och så hade de börjat gå den väg där jag hade mött dem. Jag ringde polisen och jag tror att jag lyckades övertyga dem att skicka bilar för att leta upp paret.

Jag har ett flertal gånger sett denna totala empatilöshet på nära håll. Det är bara pengar som gäller idag, får alla lära sig från barnsben. Vissa barn drar slutsatsen att ingen kommer att ge dem dessa pengar utan att de kommer att behöva ta dem om de vill ha dem. En inte helt omedveten effekt av den nya amerikanska gangster-liberalismen. Hellre en urartad kriminell underklass än en moraliskt stark underklass som organiserar sig för att överleva. Och hellre ökad kriminalitet än minskad tillväxt.

Jag har börjat lägga märke till avvikelser från det normala runt mig. Jag upplevde detsamma inför Barack Obamas besök i Stockholm 2013 och jag skrev då om det i mitt allra första blogginlägg. När jag är ute med hundarna ser jag ibland karavaner av moderna bilar där det inte brukar vara den sortens trafik. Och jag känner mig observerad. 

Idag mötte jag en flicka med en liten hund. När hon såg mig tycktes hon överraskad och vände tvärt. Ett kvarter bort mötte jag henne igen och hon såg igen lika överraskad ut. En bit bort stod en grabb i 18-årsåldern och min instinkt sa mig att de hörde ihop. Han hade en mörk uppsyn och jag skulle bli glatt överraskad om han visade sig vara icke-kriminell. Flickan med hunden och grabben tycktes inte känna varandra utan hon gick bara förbi honom utan att han ens tittade upp. Men när jag senare vände mig om såg jag att de gick tillsammans med bestämda steg mot en parkerad bil.

På Flashback har jag skrivit om en ganska högt uppsatt person som jag mycket starkt misstänker var delaktig i mordet på Olof Palme. Förra hösten stod en person som liknade en anhörig till denna person utanför vår lägenhetsdörr med ett basebollträ. (Jag öppnade inte). Och den 28 februari i år bildade denna person ett företag tillsammans med sina söner.

Kriminella pengar är svarta pengar och kan inte användas helt fritt. Man kan köpa mat och mindre dyra kapitalvaror. Man kan inte köpa en bostadsrätt, men väl en hyresrätt. Marknaden för svarta hyreskontrakt dominerar idag i storstäder. En lägenhet kan kosta ett miljonbelopp, pengar som nästan bara kriminella kan betala.

Vad som inte verkar ha utretts ordentligt är hur svarta hyreskontrakt betalar svart arbetskraft vid stambyte/renovering. Hyresvärden köper osanna fakturor från målvakter som visar att allt gått rätt till, men betalar i själva verket med svarta pengar för svarta arbeten. När målvakten ska redovisa skatt och avgifter finns ingen bokföring och målvakten lever på okänd ort med svarta pengar. 

Så förvandlar hyresvärden en vit utgift för höja en fastighets värde, till vita pengar (vid försäljningen) och till svarta pengar (pengar som låtsasbetalats till målvakten). För de svarta pengarna kan de köpa småsaker och kriminella varor och tjänster. Eller donera till religiösa samfund som inte redovisar? Eller så kan de svarta pengarna finansiera organiserad brottslighet som olaglig underrättelsetjänst.

De kriminella tar över städerna och tvingar vanliga hederliga familjer allt längre bort från sina arbeten.

Greedy is good! Det nyliberala mantrat. Desto rikare de rika blir, desto större välstånd för dem som livnär sig på hederligt arbete. Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket, säger ett gammalt hederligt ordspråk, som säkert ligger betydligt närmare sanningen.

För att få ett arbete idag måste man vara ung, utbildad och "extra tjänstvillig". Och helst se bra ut. De som inte passar in får söka egna lösningar. Arbetskraften är boskap som måste ha ett existensberättigande. Det kapitalistiska systemet tar inget socialt ansvar, allt utom största möjliga vinst är oväsentligt.




Flyktingar undan USA:s olika krig i Mellanöstern (nej USA deltar inte med soldater i krigen, men de odlar krigen) och afrikaner som inbillar sig att pengar betyder allt och att Europa är paradiset, försöker komma över Medelhavet. De har sparat och lånat pengar för att kunna göra resan, pengar som satsas på obrukbara flytvästar och transport i sjöodugliga fartyg. Under vidriga förhållanden. Allt färre flyktingar kommer till Europa, men allt fler dör under resan:


En stor förklaring till detta är de flesta i fjol korsade Medelhavet på vad som kallas den östliga rutten, från Turkiet till Grekland. Den vägen stängdes i mars i fjol genom ett avtal mellan EU och Turkiet. 
De allra flesta som korsar havet i dag kommer ifrån afrikanska länder söder om Saharaöknen, även om många olika nationaliteter förekommer.
Drivna av desperation väljer de flesta av dem i dag att korsa havet via Nordafrika, en längre och farligare väg över havets meterhöga vågor. Av dem som överlever över havet vittnar många också om hemska öden under resan genom Afrika. Misshandel, tortyr, våldtäkter och modernt slaveri beskrivs av hjälparbetare som regel snarare än undantag. 
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/2-000-doda-pa-medelhavet-i-ar
Människor dränks för att öka vinsten - varför färdas hela vägen och kanske få fartyget beslagtaget, när flyktingarna kan dumpas och fartyget kan vända åter för en ny och lönande resa? Pengar betyder allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar